6. srpna 2008

Hříčky na odhadnutí ceny webu (domény)

Jeden známý se mě před chvilkou ptal, zda nástroje na odhadnutí ceny webu, které našel, jsou aspoň trochu realné. Jedná se o nástroje:

I když nemohu zapřít celkem zajímavou snahu těchto programů pomoci nerozhodným, musím odpovědět spíše ne.

Proč? Cena domény se neurčuje jen návštěvností ale i obsahem a především a hlavně tím, kolik dokáže vydělat peněz. Jako příklad uvedu jeden náš pracovní web s návštěvnosti kolem 8-10 UIP denně - což se nemusí zdát jako příliž vysoké číslo. Opak je pravdou - návštěvnost webu je to opravnu enormní, protože se jedná o úzkoprofilovou a koupěchtivou množinu lidí hledající nemovitost, kterou chtějí koupit. Nejedná se o halo reklamu (podpora značky) někde na idnes.cz. Zkrátka pokud jste v oboru a Vaše firma na tom webu neprodává, nebo neinzeruje, prodává tam Vaše konkurence - která narozdíl od Vás - prodá.

Takovéto úkoprofilové weby vydělávájí ročně mnoho peněz a tím živí tím desítky pracovníků, kteří na něj prodávají inzerci a prodejní pozice, propagují v reklamě, či jej vyvíjí a udržují. Jakto, že je to vydělává tolik? Především je to proto, že doména obsahuje exkuzivní informace, které v takovém množství jinde (těžko) nenajdete, tyto informace jsou navíc vkládány za peníze. Pokud chcete svůj firemní inzerát na doméně zveřejnit, musíte zaplatit. Doména navíc obsahuje inzertní pozice, za kterou také musí (a dělají to rády) firmy platit. Proč firmy inzerují rády? Protože ví, že se jim to vyplatí - prodejem jednoho výrobku mají zaplacené náklady na celý rok, či dva dopředu. Podpoří svůj prodej a více vydělají. Za to, že si u Vás mohou podpořit svůj prodej jsou velmi rádi.
Taková rozjetá doména (a bussines s ní spojený) pak stojí desítky milionů, a kalkulátory to nemohou v žádném případě odhalit a spočítat.

Pokud však doménu jen parkujete, nebo na ní máte málo exkuzivní a duplicitní obsah, jsou asi kalkulátory použitelné.

Žádné komentáře: