25. září 2009

Zpoplatněné zboží.cz - co to přinese?


Seznam.cz - zřizovatel služby pro vyhledávání zboží ke koupi v tuzemských e-shopech - zboží.cz - se rozhodl k prvnímu září 2009 zpoplatnit tuto hojně využívanou službu. Zkrátka: bude-li od určitého uživatelem hledaného výrobku nalezeno alespoň jedno placené zboží - bude zobrazeno toto zboží a ostatní - neplacené - ostrouhají. Jako cena za odklik na e-shop byla zvolena 1koruna. Pokusil jsem ze předběžně shrnout výhody a nevýhody tohoto kroku.

Nevýhody zpoplatněného zboží.cz pro e-shopy
Představte si, že máte internetový obchod a prodáváte například prstýnky nebo nějaké jiné zboží s průměrnou cenou do 300 - 400 korun. Marže po odečtení nákladů je někde kolem 40 korun za prodaný výrobek. Prstýnek (či zboží) u Vás koupí každý stý návštěvník - konverze je tedy jedno procento. Průměrně Vám tedy sto návštěvníků vydělá 40 korun. Pokud byste za těchto 100 návštěvníků měli platit službě zboží.cz - tak zaplatíte 100 korun. Z toho vyplývá, že levné zboží se služba zboží.cz asi nevyplatí.

Výhody zpoplatněného zboží.cz pro e-shopy
Jednoznačně odříznete konkurenci. Díky nižší "konkurenci" je pravděpodobné, že se zvýší konverzní poměr. Pro zboží s trochu vyšší cenou a pro obory, kde si placené pozice nekoupí každý, by to mohlo být sakramentsky zajímavé.

A teď to samé, ale z jiného úhlu:

Výhody zpoplatněného zboží pro konkurenční porovnávače cen
Konkurenční porovnávače cen (a tím nemyslím známou Heuréku a zboží na centru a jyxu) na tomto rozhodnutí firmy seznam.cz mohou hodně vydělat. Většina oborových serverů nabízí prohledávání na zákazníkovo e-shopech jen jako bezplatný bonus ke stávajícím službám. Znám například server, kde má klient tuto službu jako bonus zdarma ke stávajícím službám a za cca 900.000 odkliků ročně (z vyhledávače cen) neplatí ani korunu. Nyní mohou tyto servery tyto odkliky zpoplatnit a argumentovat například tím, že u seznamu by jej to stálo 900.000 ročně.

Nevýhody zpoplatněného zboží pro konkurenční porovnávače cen
Některým klientům, kteří si budou platit službu u zboží.cz již nebudou mít vůli řešit umístění jinde. Přece si platí nejznamější službu, tak proč se zaobírat jinými, přestože jsou zadarmo/levnější.
Druhou nevýhodu je že shopy, které si nehodlají platit svou pozici u zboží.cz se začnou intenzivněji zajímat o bezplatné katalogy - a mohou je tzv. zaspamovat zbožím.

Závěr?
I když zpoplatnění služby zboží.cz vzbuzuje negativní emoce především v malých eshopech s levným zbožím, myslím, že nelze říci, že stanovistko firmy seznam.cz bylo nepromyšlené. Malé shopy budou tlačeny k tomu aby zvedly svůj konverzní poměr aby se jim inzerce na zbozi.cz vyplatila - velké shopy rády zaplatí a uživatel zboží.cz pravděpodobně nic nepozná.

Žádné komentáře: